3 songs / no flash!
Bij menig concert en festival is deze obligate kreet veelal te zien op een A4 geprint bij de ingang van de fotopit in meerdere schrijf-, spellings- en tekstvariaties. De meeste fotografen hebben het fatsoen en respect om zich aan de geschreven en ongeschreven regels te houden, maar zo eenvoudig ligt het niet altijd. Immers: wat zijn de regels precies? Wie bepaalt wat 3 liedjes zijn? Telt een intro mee als nummer? Is een IR afstandmeter een flits of niet? en wat zijn eigenlijk die ongeschreven regels?
Ga jij ter plekke in discussie, of laat je het over aan de security die het meestal ook niet weet, of wil je het gewoon vooraf goed geregeld hebben?
Waarom zou je geen heldere afspraken maken met alle betrokkenen; fotografen, organisatie én security? Dan is het voor iedereen duidelijk wat er kan en mag en kun je elkaar helpen, maar ook elkaar erop aanspreken. Ook ben je dan in staat om op te treden, zonder dat er discussie ontstaat; het is immers helder.
3 songs / no flash! alleen voldoet dus niet meer om een fotopit gevuld met fotografen, security, “vangers” en crowdsurfers in het gareel te houden.
Afspraken maak je dus niet alleen met de fotografen, maar met alle betrokkenen. Op die manier maak je het ook nog eens veiliger voor het podium. Wanneer je aanvullende afspraken maakt, kunnen deze vaak ook nog eens voorkomen dat er professionele, illegale opnamen gemaakt worden wat wellicht reputatieschade en zelfs schadeclaims voor je organisatie tot gevolg kan hebben.
Interesse in een goed georganiseerde fotopit en een helder fotobeleid? Neem contact op en ik licht het je graag toe!